PBS Sopot
 

· · · · · · · English Version    








Zaawansowane analizy

Marketing to bardzo złożone zjawisko. Badania rynku są narzędziem wprowadzania porządku w ogromną ilość zmiennych, a przede wszystkim oceny, w jaki sposób te zmienne są ze sobą powiązane...

PBS Retail Research

— monitoring sposobu dystrybucji produktów konsumenckich...

PBS Brainstorm

— kreacja idei produktu...

Szukaj w serwisie:

PBS Usługi Zaawansowane analizy Analiza drzew klasyfikacyjnych i regresji

Analiza drzew klasyfikacyjnych i regresji


Cel

Analiza drzew klasyfikacyjnych i regresji pozwala w przejrzysty sposób powiązać zmienną dwu- lub wielokategorialną z kilkoma zmiennymi ilościowymi lub jakościowymi. Na każdym etapie budowy drzewa klasyfikacyjnego wskazywana jest zmienna, która najlepiej różnicuje wcześniej wydzieloną podgrupę respondentów. W rezultacie otrzymuje się kilka (kilkanaście) poziomów drzewa klasyfikacyjnego tworzące ścieżki, które pozwalają zdefiniować rozłączne podgrupy (segmenty) respondentów. 

 

Zastosowanie

Analiza drzew  klasyfikacyjnych i regresyjnych najczęściej wykorzystywana jest w przypadku:

  • szukania charakterystycznych grup konsumentów, 
  • znalezienia kompozycji (np. socjo-demograficznej) wcześniej wydzielonych segmentów rynkowych.

 

Prezentacja danych

Najczęściej wykorzystywanym sposobem prezentacji uzyskanych wyników jest wykres całości lub części otrzymanego drzewa klasyfikacyjnego. Zaprezentowany poniżej przykład drzewa klasyfikacyjnego ujawnia, że mężczyźni poniżej 30 roku życia zdecydowanie najczęściej wybierają markę A, a najrzadziej markę B. Natomiast kobiety poniżej 30 roku życia najczęściej sięgają po markę X i najrzadziej po markę B.  Wykres ten także ujawnia brak zróżnicowania między kobietami i mężczyznami w wieku 30 i więcej lat. W tej grupie wiekowej zdecydowaną przewagę konkurencyjną posiada marka B, a najmniej popularna jest marka X. 


Segmentacja - analiza CHAID

Segmentacja - analiza CHAID


 

Korzyści

Interpretacja wyników analizy drzew klasyfikacyjnych i regresyjnych jest:

  • bardzo intuicyjna,
  • nie wymaga przygotowania statystycznego,
  • wyniki pozwalają na efektywne opisanie celowych segmentów rynkowych oraz zdefiniowanie grup niszowych.

 

Główne zalety analizy

  • nie przyjmuje restrykcyjnych założeń odnośnie rozkładu danych,
  • nie wymaga dużych prób (N),
  • elastyczna.

 
 

Copyright © 2004-2019 PBS kontakt@pbs.pltel. 058 550 60 70
teLMi design

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w Zamknij.