PBS Sopot
 

· · · · · · · English Version    








PBS Brainstorm

— kreacja idei produktu...

PBS Retail Research

— monitoring sposobu dystrybucji produktów konsumenckich...

Wirtualna etnografia

Wirtualna etnografia to poznawanie i opisywanie innych na podstawie dających się zaobserwować w Internecie efektów zachowań...

Szukaj w serwisie:

PBS Wyniki Artykuły Polski Projekt 400 Miast

Polski Projekt 400 Miast. Czy to już marka?


PP400M to największy europejski program profilaktyczny dotyczący udarów mózgu i zawałów serca. Skierowany do ludzi z małych miast w Polsce (< 8000 mieszkańców), jest także swoistą kampanią społeczną, mającą na celu edukację zdrowotną. Pojawia się pytanie, czy PP400M jest już, w świadomości społecznej mieszkańców małych miast, samodzielnie funkcjonującą marką? Czy ludzie postrzegają ten program jako długofalowe, strategiczne działanie nakierowane na poprawę stanu ich zdrowia, czy też traktują go incydentalnie na zasadzie kolejnej akcji-efemerydy? Danych dostarczą niedługo badania monitorujące efektywność podjętych działań. Obecne rozważania na temat narodzin nowej marki są czysto hipotetyczne.

 

Czym jest marka? Tu – symbolem dla specjalnie zaprojektowanych działań wchodzących w skład ściśle określonej interwencji medycznej i społecznej.

 

Tydzień dla serca – hasło przewodnie przekazów komunikacyjnych wykorzystanych w marketingu społecznym – ma wzbudzić pozytywne emocje i kojarzyć się z troską o ludzkie serca (zwłaszcza osób z grupy docelowej: mężczyzn w średnim wieku oraz osób, które dawno nie poddawały się badaniom).

 

Jakie korzyści wynikają z jej zastosowania? Po pierwsze: marka ułatwia identyfikację produktu. Produktem jest tu pakiet darmowych usług medycznych i szkoleń oferowanych mieszkańcom małych miasteczek pod warunkiem utworzenia tam lokalnej koalicji dla zdrowia. Grupa ta, składająca się z lokalnych liderów opinii, jest wyposażona w instrukcje dotyczące programu. Autorzy PP400M zaplanowali długofalowe kształtowanie brandu. Obecne działania będą stanowiły podstawę prac kontynuowanych w ramach PP400M+.

 

Po drugie: marka chroni specyficzne elementy produktu przed imitacją i jest unikalna. PP400M to niepowtarzalny zbiór elementów (kadra, tematyka, materiały szkoleniowe, marketing społeczny), zaprojektowanych i przenikających się w taki sposób, że potraktowane oddzielnie tracą siłę synergii i stają się łatwe do powielenia.

 

Po trzecie: symbolika marki niesie ze sobą pewne idee związane z jakością i użytecznością produktu oraz przywiązanie do tegoż. Głównym celem PP400M jest zmniejszenie umieralności na zawały serca i udary mózgu za pomocą długofalowych działań profilaktycznych, edukacyjnych i porównywalnych jakościowo ze standardami europejskimi.

 

PP400M stara się zwiększyć zainteresowanie społeczeństwa czynnikami ryzyka, których ignorowanie może prowadzić do ciężkich chorób i śmierci. Formułowanie przekazów w ramach strategii komunikacyjnej nie polega jednak na zastraszeniu, ale na zaproszeniu do bezpośredniego dialogu pomiędzy lokalną społecznością a przeszkolonymi w ramach projektu ludźmi z branży (lekarzami, pielęgniarkami, itp.). Strategia komunikacji prowadzona na zasadzie marketingu wirusowego i zaangażowania liderów opinii, wspomagana jest dodatkowo poprzez materiały BTL, konferencje prasowe oraz product placement w serialu „Plebania”.

 

Po czwarte: nazwa marki. PP400M to prosta, łatwa do zapamiętania nazwa, dostarczająca podstawowych informacji o projekcie. W logo marki zawarte są jasne symbole [biało-czerwona kolorystyka (barwy narodowe, serce) oraz kształt przypominający kontur Polski (projekt dotyczy całego kraju)]. Ponadto, na zasadzie podstawowych skojarzeń, czerwień to krew,  uczucie, ciepło, troska o ludzi.

 

Reasumując, działania autorów programu skoncentrowane były wokół dwóch grup zagadnień: medycznych i marketingowych (tu: stworzenia marki oraz komunikacji programu). Po roku jego funkcjonowania zweryfikowane zostaną, zakładane w procesie konstrukcji, założenia marketingowe projektu.

 


ENGLISH SUMMARY

Polish 400 Cities Project. Is it brand already?

 

PP400M constitutes the greatest European myocardial infarction and stroke prevention programme that is addressed to the residents of small towns and villages in Poland (< 8000 inhabitants). It also constitutes a specific social campaign aimed at health related education.

 

The following question rises: is PP400M an independently operating brand in the social consciousness of small towns’ inhabitants? Do people perceive this program as a long-term, strategic action aimed at improving their health state, or is it treated incidentally as another ephemera action? Soon, the survey monitoring effectiveness of the actions taken will help answer that question. Current deliberations on birth of a new brand are purely hypothetical. (...)


 

Autorzy:

  • Paulina Szczepaniak, menedżer w PBS
  • dr Tomasz Zdrojewski, adiunkt w Klinice Nadciśnienia Tętniczego i Diabetologii Akademii Medycznej w Gdańsku

 

Artykuł ukazał się w czasopiśmie "ProMarka", nr 3 (27) czerwiec 2005

 

Pobierz tekst w formacie PDF:




Formularz kontaktowy
Twoje imię i nazwisko:
Twój e-mail:
Wiadomość:



 
 

Copyright © 2004-2019 PBS kontakt@pbs.pltel. 058 550 60 70
teLMi design

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w Zamknij.