PBS Sopot
 

· · · · · · · English Version    








Wirtualna etnografia

Wirtualna etnografia to poznawanie i opisywanie innych na podstawie dających się zaobserwować w Internecie efektów zachowań...

Zaawansowane analizy

Marketing to bardzo złożone zjawisko. Badania rynku są narzędziem wprowadzania porządku w ogromną ilość zmiennych, a przede wszystkim oceny, w jaki sposób te zmienne są ze sobą powiązane...

PBS Brainstorm

— kreacja idei produktu...

Szukaj w serwisie:

PBS Wyniki Artykuły Kowalski na zakupach

Kowalski na zakupach


Kto od czasu do czasu bywa w popularnym centrum handlowym w którymś z największych polskich miast i spędził wiele nerwowych minut poszukując miejsca do parkowania, z pewnością podzieli ten wniosek — kupuje tam coraz więcej osób. Ale kto? Jak często tam przyjeżdża? Co najchętniej kupuje? Ile pieniędzy wydaje? Odpowiedzi na te pytania poszukiwała firma badawcza PBS, której dział PBS Fashionista interesuje się polskim rynkiem odzieżowym. PBS przeprowadził w dniach 26–28 października 2007 sondaż dotyczący nawyków zakupowych Polaków. Badanie zostało zrealizowane na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie 1075 osób powyżej piętnastego roku życia.

 

Bazary górą, czyli gdzie Kowalski kupuje ubrania

Powszechność zakupów w centrach handlowych jest złudna, być może odwiedza je coraz więcej Polaków, lecz w skali całego społeczeństwa to tylko około 20%. Znacznie więcej, bo niemal 35% Polaków, kupuje odzież na bazarze lub targowisku, dominują tu mieszkańcy wsi i małych miejscowości, choć także prawie co trzecia osoba z największych miast zakupy odzieżowe robi na targu. Pomimo oczywistych niedogodności w kupowaniu ubrań na straganach, takich jak na przykład brak przymierzalni, nadal jest to najpopularniejsze wśród Polaków miejsce zakupów. Jeszcze częściej niż ubrania i buty Polacy kupują tam akcesoria takie jak torebki, rękawiczki czy paski. Co trzeci Polak po ubrania wybiera się do sklepu z odzieżą położonego na ulicy handlowej, do centrum handlowego — co piąty. Taki odsetek nie dziwi, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że centra handlowe są dostępne jedynie dla osób mieszkających w największych miastach i ich sąsiedztwie, jeśli więc brać pod uwagę tylko te osoby — 34% z nich kupuje odzież w centrum handlowym. Niewielka jest natomiast popularność lumpeksów — w ubrania zaopatruje się tam tylko 8% Polaków, klient second handów nieco częściej pochodzi z małego miasteczka dużego ze wsi niż z dużego miasta. W sklepach z używaną odzieżą częściej kupują kobiety, Panowie natomiast częściej od Pań wybierają zakupy odzieży w hali hipermarketu. 


Pytanie 1.

Gdzie najczęściej kupuje Pan(i) poniższe kategorie produktów?

Gdzie najczęściej kupuje Pan(i) poniższe kategorie produktów?


Jak buty, to w obuwniczym — zdają się sugerować wyniki sondażu. Znacznie mniej osób niż w przypadku ubrań deklaruje kupowanie obuwia w hipermarketach, lumpeksach czy na bazarach, wzrasta natomiast nieznacznie odsetek osób kupujących w centrach handlowych, wyraźnie więcej, bo aż ponad 40% Polaków kupuje obuwie w sklepie na ulicy handlowej.

 

Jak często na zakupy?

Najliczniejsza grupa Polaków (30%) deklaruje kupowanie ubrań kilka razy do roku, nieco mniejsza — 27% — kilka razy na kwartał. Stosunkowo niewiele jest osób, które kupują sobie coś do ubrania dosyć rzadko, bo rzadziej niż raz do roku — stanowią oni 12% populacji. Osób charakteryzujących się wysoką częstotliwością zakupów odzieżowych jest w skali całej populacji około 10% — oni kupują coś częściej niż raz w miesiącu, a 1% — nawet częściej niż raz w tygodniu. Kobiety robią zakupy częściej niż mężczyźni, najczęściej zaś adresatki większej części oferty marek odzieżowych — młode kobiety z największych miast. Co czwarta z nich kupuje bowiem ubrania, buty i dodatki kilka razy w miesiącu. Osoby młode, zarówno dziewczyny, jak i chłopcy, w wieku 15–24 lata to także nadal najatrakcyjniejsze kąski dla producentów odzieży, ubrań i dodatków — kupują kilka razy na kwartał, jedna czwarta z nich — kilka razy w miesiącu. Ale czy częstotliwość zakupów przekłada się w przypadku tej, rzadko zarabiającej własne pieniądze grupy, na wysokie wydatki na odzież?


Pytanie 2.

Jak często kupuje Pan(i) sobie coś do ubrania? - podział ze względu na wiek

Jak często kupuje Pan(i) sobie coś do ubrania? - podział ze względu na wiek


Odzieżowy budżet Kowalskiego

Młodzież w wieku 15–19 lat najczęściej wydaje miesięcznie między 50 z 100 zł na ubrania — tak deklaruje 44% badanych w tej grupie, co piąty nastolatek ma do dyspozycji miesięcznie do 50 złotych, a 18% — 100–200 zł. We wszystkich grupach wiekowych te trzy pierwsze przedziały wydatków dominują, z tą różnicą, że przedział 50–100 jest wraz z wiekiem coraz rzadziej wybierany. Wśród osób w wieku 20–39 lat strata ta jest na korzyść wyższych kwot, natomiast badani powyżej 40 roku życia wydają znacznie mniej, z wiekiem odsetek wydających najniższe kwoty rośnie.

 

Co kupujemy?

Polacy najczęściej kupują spodnie, bieliznę i buty, czyli te elementy asortymentu, które niszczą i zużywają się najczęściej. Po kilkanaście procent respondentów jako najczęściej kupowany element garderoby wymienia bluzki z krótkim i długim rękawem oraz koszule, natomiast pozostałe elementy garderoby takie jak spódnice, sukienki, marynarki czy płaszcze i kurtki — nieznaczny odsetek badanych. Odsetek osób wybierających koszulki, bluzki  i akcesoria maleje wraz z wiekiem, kupują oni mniej takich towarów od asortymentu podstawowego, czyli butów i spodni.  Wygląda na to, że osoby starsze i mieszkańcy mniejszych miejscowości po prostu nie chodzą zbyt często na zakupy, kiedy nie potrzebują konkretnego, jednego z podstawowych elementów garderoby. W przeciwieństwie do młodzieży, która pomiędzy takimi sezonowymi wymianami butów czy kurtek, często chodzi na zakupy i wydaje nieduże sumy na drobne zakupy — koszulek czy akcesoriów.




Formularz kontaktowy
Twoje imię i nazwisko:
Twój e-mail:
Wiadomość:



 
 

Copyright © 2004-2019 PBS kontakt@pbs.pltel. 058 550 60 70
teLMi design

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w Zamknij.