PBS Sopot
 

· · · · · · · English Version    








OmniPBS

Potrzebujesz natychmiast odpowiedzi na kilka pytań zadanych reprezentatywnej próbie Polaków i chciałbyś podzielić się z kimś jeszcze kosztami projektu — OmniPBS jest tym, czego szukasz...

Zaawansowane analizy

Marketing to bardzo złożone zjawisko. Badania rynku są narzędziem wprowadzania porządku w ogromną ilość zmiennych, a przede wszystkim oceny, w jaki sposób te zmienne są ze sobą powiązane...

Wirtualna etnografia

Wirtualna etnografia to poznawanie i opisywanie innych na podstawie dających się zaobserwować w Internecie efektów zachowań...

Szukaj w serwisie:

PBS Wyniki Wyniki badań Wyniki 2010 Pozory mylą

Pozory mylą — sprzedaż alkoholu nieletnim


Ruszyła kolejna edycja ogólnopolskiej kampanii „Pozory mylą, dowód nie”, której organizatorami są Związek Browary Polskie i Komenda Główna Policji. Autorem badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii jest PBS.

 

Celem kampanii jest zwiększanie społecznej dezaprobaty na sprzedaż alkoholu niepełnoletnim oraz zmiana zachowań sprzedawców co do respektowania prawa w zakresie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia.  Mimo iż zdecydowana większość, 95% badanych, potępia sprzedaż alkoholu nieletnim, to jedynie co trzecia osoba (34%), która spotkała się z tym zjawiskiem, podjęła jakąkolwiek interwencję, bądź wyraziła swój sprzeciw podczas próby zakupu alkoholu przez młodo wyglądającą osobę.

 

PBS przebadało zjawisko w badaniu typu Omnibus oraz przeprowadziło 400 obserwacji uczestniczących (Tajny Klient) w trzech różnych sytuacjach:

  • próba zakupu alkoholu przez młodzież niepełnoletnią w sytuacji, kiedy nikogo nie ma w sklepie,
  • kiedy w sklepie (kolejce) są inne osoby dorosłe,
  • kiedy te osoby dorosłe reagują zwracając uwagę sprzedawcy.

 

Wywiad realizowany był przez jednego lub dwóch audytorów — osobę wyglądającą na nieletnią i osobę dorosłą. Zadaniem osoby nieletniej było dokonanie zakupu alkoholu.


Skala zjawiska. Sprzedaż alkoholu a żądanie dowodu.

(n=400)

Skala zjawiska. Sprzedaż alkoholu a żądanie dowodu.


W pierwszej sytuacji, gdy w sklepie nie było nikogo oprócz wyglądającego jak nieletni audytora, znaczna większość, bo 63% sprzedawców sprzedało mu alkohol, nie żądając pokazania dowodu osobistego.


Tylko „nieletni”. Sprzedaż alkoholu a żądanie dowodu.

Tylko „nieletni”. Sprzedaż alkoholu a żądanie dowodu.


Już sama bierna obecność dorosłej osoby w sklepie zmniejsza ten odsetek do 53%, sprawiając, że 45% sprzedawców odmówiło sprzedaży alkoholu (pozostałe 2% to sytuacje, w których sprzedawca zażądał okazania dowodu i sprzedał alkohol).


„Nieletni” i „dorosły - bierny”. Sprzedaż alkoholu a żądanie dowodu.

„Nieletni” i „dorosły - bierny”. Sprzedaż alkoholu a żądanie dowodu.


Natomiast interwencja ze strony aktywnego audytora, czyli obecnego w sklepie dorosłego, który sprzeciwił się sprzedaży alkoholu okazała się bardzo skutecznym sposobem ograniczenia skali tego zjawiska. — W tym przypadku odsetek sprzedawców, którzy sprzedali piwo, wino czy wódkę, spadł do 38%.


Interwencja ze strony aktywnego audytora. Sprzedaż alkoholu a żądanie dowodu.

(n=133)

Interwencja ze strony aktywnego audytora. Sprzedaż alkoholu a żądanie dowodu.


Badanie wykazało, że alkohol jest częściej sprzedawany bez okazania dowodu w super- i hipermarketach oraz w małych miejscowościach (do 50 tys. miejscowości). Nieco większą skłonność do sprzedaży trunków nieletnim miały kobiety, które jednak istotnie częściej niż mężczyźni rezygnowały ze sprzedaży pod wpływem interwencji ze strony audytora (36% kobiet do 49% mężczyzn). Interwencja w znacznym stopniu ograniczyła także sprzedaż przez sprzedawców dwóch środkowych kategorii wieku (30–39 i 40–49), podczas gdy najmłodsi i najstarsi sprzedawcy najczęściej sprzedają pomimo takiej aktywności klienta sklepu.


Sprzedaż alkoholu osobie nieletniej ogółem i w kategoriach.

(n=400)

Sprzedaż alkoholu osobie nieletniej ogółem i w kategoriach.


Tegoroczna odsłona kampanii będzie prowadzona przy wsparciu Europejskiej Fundacji Kultury Miejskiej. Efekty pracy Fundacji będzie można zobaczyć na terenie całej Polski w postaci scenek utrzymanych w stylistyce street art’u. Powstanie ponad 600 obrazków pokazujących, jakie zagrożenia może nieść ze sobą spożywanie alkoholu przez niepełnoletnich. Każda z namalowanych scen opatrzona jest znakiem kampanii „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich”. Od sierpnia w TVP będzie można zobaczyć również dwa 15. sekundowe spoty zwracające uwagę na to, że dorosły wygląd nie musi oznaczać dojrzałości. Kampania „Pozory mylą, dowód nie” będzie również wykorzystywać materiały BTL. Pakiety edukacyjno-informacyjnych będą dystrybuowane przez policję do sklepów w całej Polsce. W zestawie znajdą się ulotki, plakaty oraz naklejki informujące o tym, że dany punkt nie prowadzi sprzedaży alkoholu niepełnoletnim.

 


Informacje o badaniu

  • Projekt badawczy: Sprzedaż alkoholu nieletnim
  • Klient: ZPPP Browary Polskie
  • Wykonawca: PBS
  • Termin I fali: 2-12 lipca 2010
  • Metodologia: Obserwacja uczestnicząca (Tajny Klient) w trzech różnych sytuacjach: próba zakupu alkoholu przez młodzież niepełnoletnią w sytuacji kiedy nikogo nie ma w sklepie, kiedy w sklepie (kolejce) są inne osoby dorosłe, i kiedy te osoby dorosłe reagują zwracając uwagę sprzedawcy. Wywiad realizowany był przez jednego lub dwóch audytorów – osobę wyglądającą na nieletnią i osobę dorosłą. Zadaniem osoby nieletniej było dokonanie zakupu alkoholu.
  • Próba: 400 wywiadów
  • Prace terenowe: Przeszkoleni audytorzy PBS

 

Cytowanie wyłącznie z podaniem źródła.




Formularz kontaktowy
Twoje imię i nazwisko:
Twój e-mail:
Wiadomość:



 
 

Copyright © 2004-2019 PBS kontakt@pbs.pltel. 058 550 60 70
teLMi design

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w Zamknij.