PBS Sopot
 

· · · · · · · English Version    








Zaawansowane analizy

Marketing to bardzo złożone zjawisko. Badania rynku są narzędziem wprowadzania porządku w ogromną ilość zmiennych, a przede wszystkim oceny, w jaki sposób te zmienne są ze sobą powiązane...

Wirtualna etnografia

Wirtualna etnografia to poznawanie i opisywanie innych na podstawie dających się zaobserwować w Internecie efektów zachowań...

OmniPBS

Potrzebujesz natychmiast odpowiedzi na kilka pytań zadanych reprezentatywnej próbie Polaków i chciałbyś podzielić się z kimś jeszcze kosztami projektu — OmniPBS jest tym, czego szukasz...

Szukaj w serwisie:

PBS Wyniki Artykuły Nie zaśmiecaj swojego sumienia

Nie zaśmiecaj swojego sumienia


 

Ministerstwo Środowiska zrealizowało w 2010 roku ogólnopolską, kompleksową kampanię społeczną na temat zapobiegania powstawaniu odpadów i właściwego z nimi postępowania pt. „Nie zaśmiecaj swojego sumienia”. Celem działań edukacyjno – informacyjnych jest uświadomienie społeczeństwu, jak postępować ze śmieciami poprzez zwrócenie uwagi na takie problemy jak: palenie śmieci w domu, wywożenie śmieci do lasu oraz segregowanie odpadów. Kampania składa się z intensywnych działań reklamowych w telewizji, radiu, prasie, Internecie oraz z działań interaktywnych. Grupą docelową prowadzonych działań są kobiety w wieku 20 – 54 lata mieszkające w małych miejscowościach (wsiach i miastach do 50 tys. mieszkańców) z wykształceniem podstawowym, zawodowym lub średnim.


Działania komunikacyjne w telewizji i radiu prowadzono w pierwszym i drugim kwartale 2010 r. Spoty reklamowe emitowane były w trzech seriach tematycznych:

 

• „Nie pal śmieci w domu” – reklama telewizyjna oraz radiowa o jednakowym przekazie,
• „Segreguj śmieci” – reklama telewizyjna oraz radiowa o jednakowym przekazie,
• „Stop dzikim wysypiskom” – reklama telewizyjna oraz radiowa o jednakowym przekazie.

 

PBS Sp. z o. o. na zlecenie Ministerstwa Środowiska przeprowadził badanie dotyczące działań komunikacyjnych w telewizji i radiu. Celem badania jest ocena skuteczności i efektywności medialnej części kampanii – reklam w radiu i telewizji, jako stopnia osiągnięcia zakładanych założeń projektu.

Główne elementy składowe badania to:

 

1. Charakterystyka zachowań grupy docelowej w obszarze postępowania z odpadami,
2. Weryfikacja znajomości kampanii oraz jej medialnych elementów.
3. Ocena spotów reklamowych, w tym ocena ich perswazyjności.

 

Jak wskazują wyniki badania, ¾ gospodarstw domowych, do których należą panie z grupy docelowej, sortuje śmieci przed wyrzuceniem, mimo że dostęp do odpowiednich pojemników w najbliższej okolicy ma mniej niż połowa. Do spalania śmieci przyznaje się niespełna 30% respondentek, zaś znajomość osób, które postępują w ten sposób deklaruje 43% pań.

 

Kampania radiowo-telewizyjna prowadzona w ramach działań związanych z ogólnopolską kampanią społeczną „Nie zaśmiecaj swojego sumienia” osiągnęła wysokie wskaźniki rozpoznania wśród grupy docelowej – dwie na trzy panie zadeklarowały, że spotkały się przynajmniej z jedną z reklam. Profile ocen spotów reklamowych nie różnią się znacząco, zachowując dobre parametry pod względem zrozumiałości, komunikatywności i łatwości do zapamiętania.

 

Perswazyjność reklam, wykorzystywanych w trakcie działań kampanii radiowo-telewizyjnej, rozumiana jako skłanianie widzów do zmiany konkretnych zachowań związanych z postępowaniem z odpadami oceniona została na podobnym poziomie. Wszystkie reklamy radiowe oceniono pod tym względem niemal identycznie, dopiero wizualizacja zagadnienia na ekranie telewizyjnym nieznacznie zróżnicowała oceny, wskazując na spot „Nie pal śmieci w domu” jako najbardziej przekonujący do zmiany zachowań.

 

Widoczna jest świadomość oraz akceptacja wagi poruszanego przez kampanię problemu i wywieranego przez nią wpływu – akceptacja stwierdzeń „reklama zmusza do zastanowienia się”, „reklama porusza bardzo ważny problem” oraz przeciwna postawa wobec sformułowania „reklama wyolbrzymia mało ważne problemy”.

 

Kierownikiem projektu jest Joanna Dosz - joanna.dosz@pbs.pl

 

Cały raport jest dostępny na stronie Ministerstwa Środowiska.

 

  
 

 




Formularz kontaktowy
Twoje imię i nazwisko:
Twój e-mail:
Wiadomość:



 
 

Copyright © 2004-2019 PBS kontakt@pbs.pltel. 058 550 60 70
teLMi design

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w Zamknij.